Tipy na výlet

Výšlap na Boubín.

Rozhledna

Boubín je se svými 1362 m nejvyšší horou Šumavy mimo hraniční hřeben a nabízí unikátní výhledy. Od roku 2005 na něm navíc stojí 21 metrů vysoká dřevěná rozhledna. Pohled na zalesněné pohoří Šumavy a navíc směrem do vnitrozemí, do údolí s vesnicemi a loukami, je jedinečný. Za jasného počasí (zvláště na podzim) lze dohlédnout až na Alpy vzdálené přes sto kilometrů. Na vrchol Boubína nejsnáze vystoupáme z Kubovy Huťi. Vrátit se můžeme např. kolem pralesa na Idinu Pilu, odkud se můžeme svézt vlakem nebo vyrazit zpět na Kubovu Huť pěšky.

Boubínský prales

Nejlepší místo nástupu na stezku kolem pralesa je Idina Pila. V informačním středisku se dozvíte o historii pralesa i o zdejších skřítcích. Nejprve dorazíme k Boubínskému jezírku - bývalém kanálu pro plavení dřeva. A jak vypadá ten prales? Hlavně je mnohem řidší, než by se čekalo, a přesto je pro člověka těžce průchozí. Jeho povrch je pokryt množstvím tlejícího dřeva ve všech stádiích rozkladu. Malé stromečky svádějí boj o každé místečko na světle. Ten který má dost štěstí a získá svou dávku světla, přežívá. Soupeří mezi sebou především buk, smrk a jedle. Sami uvidíte, kdo vítězí. Nejstarší smrky jsou přes 500 let staré a více než 50 metrů vysoké! Jádro pralesa je od roku 1979 obehnáno plotem, který je chrání před zvěří (okus stromků) i člověkem (pošlapání půdy a následná eroze)

Za kamennými památkami

Masiv Boubína je poset mnoha pomníčky a nápisy v kameni. Narazíme na ně podél cest i stezek. Zvěčněna do kamene byla například návštěva kardinála Bedřicha Schwarzenberga na vrcholu Boubína dne 3. srpna 1867. Nejznámějším místem je trojboký "Johanův kámen" na hranici tří polesí - Zátoň, Včelná, Kubova Huť. Kameny jako "Knížecí cesta", "Princovo odpočívadlo" a další vyhledávají zanícení nadšenci, a co víc - také současní správci Boubína se snaží zanechat po sobě stopu v kameni.

Rozhledna Svatá Máří

Typ/materiál: zděná rozhledna s kaplí

Lokalita: Mářský vrch, cca 8km severovýchodně od Vimperka
GPS: 49.0727756N, 13.8479833E
Nadmořská výška: 907m
Celková výška: 12m
Otevírací doba: volně přístupná

Přístup: cca 4 km za Vimperkem odbočit ze silnice č. 145 Vimperk-Husinec vlevo směrem na obec Svatá Máří a dále do Štítkova, zde odbočit vpravo (na obec Lštění), pokračovat úzkou asfaltkou až k místu, kde z ní asi po kilometru odbočuje zároveň modrá a červená TZ - dále nutno od rozcestníku "Pod Mářským vrchem" pokračovat pěšky cca 0,5km (z asfaltky rovněž později odbočuje vlevo k vysílači cesta - rovněž modrá TZ od rozcestníku "U Lysé skály" - zde však platí zákaz vjezdu); z Vimperka vede až pod Mářský vrch cyklotrasa č. 1075